keskiviikko 29. toukokuuta 2013

plaaplaaplaa

Tetris se taas kirjoitteli, ja osui asiaan. (no joo, toi taas meni joskus huhtikuussa, mut mä nyt olen vähän pihalla)
Meillä kun on nimenomaan tämän arkialistumisen, arkisääntöjen, käytöksen ja kaiken kanssa tilanne sotkunen ku tortilla ja mietin että varmasti myös meillä iso osa ongelmista johtuu nimenomaan epämääräisyydestä, epätietoisuus siitä mitä oikeastaan pitäisi tehdä johtaa siihen ettei kukaan tee mitään. Olen pitänyt itsestäänselvästi suurinta osaa kotitöistä minun hommanani. Minä olen kotiäiti ja vaimo, ja minun tehtäväni on katsoa että kotona kaikki rullaa kivasti.
Silti meille on molemmille selvää etten mitenkään selviä koko taloudenhoidosta yksinäni, tai lastenhoidosta ja Karhun on tarkoitus tehdä oma osansa, oli se nyt sitten mikä oli. Sepä se!
Listan tekeminen tähänkin asiaan voisi tuoda selkyyttä ja intoa selvitä päivän läpi. Meillä on jo lista johon minun pitäisi merkata päivän syömiset, sekä lista joka kertoo mitä lihaskuntoharjoituksia minun viikkooni kuuluu. Lista kotitöistä sopisi vallan hienosti siihen rivin jatkoksi. Periaatteessa Karhu kyllä on tietoinen niistä muutamista asioista mitä hänen iltaansa kuuluu. Se että toteutuuko ne kovin hyvin, onkin eri asia.

Niin paljon kuin aina välillä kadehdin herra Huun ottamaa asennetta ja aloitteellisuutta rangaistus- ja kurinpitoasioissa, niin samalla hiukan jännitän sitä päivää kun nämä kaikki asiat asettuvat Karhuun. Miten suhtaudun jos Karhu keksii joku päivä laittaa minut tekemään rangaistukseksi ikäviä töitä tai vastaavaa.. Ymmärrän täysin miten se voisi toimia, mutta pelkään ettei minun luontoni annakaan periksi. Se että Karhu itse on melko lepsu kotitöissä, ja itse unohtelee omia velvollisuuksiaan, ei tietysti auta tässä mitenkään. Miten minun voi odottaa kunnioittavan kaveria joka vaatii minulta kaikenlaista, mutta hoitaa omat hommansa vasemmalla kädellä, jos muistaa?
Iso ongelma vallan luovuttamisessa on myös se, että minun on vaikea välillä hyväksyä Karhun toimintatapoja. Tämä tulee esiin varsinkin lastenkasvatusasioissa, joissa pidän täysin selvänä että minulla on sanani sanottavana, oli suhteemme minkälainen hyvänsä. Karhun täystyisi kuunnella, hyväksyä ja ottaa huomioon minun mielipiteeni, kuitenkaan "menettämättä kasvojaan", ja Karhu ei ole tässä vielä kovin hyvä. Toisaalta, asia saattaa joskus olla myös niin että Karhu todella on oikeassa, vaikken minä sitä näe ja tämän epävarman valtatilanteen takia minun turvan tukkiminen vaatisi hyvin varman ja tiukan otteen, mihin ei siis olla päästy. Päädymme siis toimimaan miten sattuu, ja riitelemään vielä siitäkin. Sellainen täytyy lopettaa, ja muutaman illan mutinan ja kiertelyn jälkeen psyykkaan itseni tänään puhumaan tästä asiasta niin, että toivottavasti päädymme sopimaan kokeeksi määräajan jolloin luovutan kaiken päätäntävallan Karhulle, ja annan luvan taltuttaa puuskani hänen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Myös aikaisemmin pohtimani ylläpitopiiskaus pitäisi ottaa käyttöön, mutta sen käytännön asiat jätän Karhun päätettäväksi ja kerron sitten siitä erikseen.

Ei kommentteja: